Cele główne:
• rozwijanie percepcji słuchowej,
• rozwijanie mowy,
• poznawanie wybranych tradycji bożonarodzeniowych.
Cele operacyjne
Dziecko:
• rozwija umiejętności rozpoznawania dźwięków z najbliższego otoczenia,
• wypowiada się na temat tradycji bożonarodzeniowych,
• zna wybrane tradycje bożonarodzeniowe.
Środki dydaktyczne: małe piłki, talerze, bębenek, pusta butelka po napoju, książka, szklanka, dwa drewniane klocki, kartka papieru, kartka czerwona, zielona, piosenka ”Pada śnieg” odtwarzacz CD
PRZEBIEG:
1. Dostawa bombek – zabawa zręcznościowa.
Małe piłki, talerze.
Rodzic wręcza dziecku piłkę i talerz. Zadaniem dziecka jest przenieść na talerzu piłkę po wyznaczonej trasie tak, aby piłka z niego nie spadła. Przed rozpoczęciem zabawy Rodzic wyznacza start i metę.
2. Świąteczny czas – rozwijanie poczucia rytmu.
bębenek.
Rodzic prezentuje dziecku zdania w ustalonym przez siebie rytmie wystukiwanym na bębenku. Dziecko stara się je powtórzyć z równoczesnym klaskaniem.
Każdy z nas, każdy z nas,
lubi ten świąteczny czas.
Na święta, na święta
wszyscy czekamy,
choinkę stroić wnet zaczynamy.
Kolędy
znamy, chętnie je śpiewamy.
(sł. Bożena Forma)
3. Zamrożeni – wyrabianie reakcji na ustalony sygnał.
Nagranie piosenki „Pada śnieg”, odtwarzacz CD, bębenek.
W rytmie piosenki dziecko biegną drobnymi kroczkami w określonym kierunku. Na sygnał uderzenia w bębenek i podczas przerwy w muzyce zatrzymuje się i pozostaje bez ruchu. Kiedy usłyszy melodię, ponownie biega.
4. Co to za dźwięk? – rozpoznawanie dźwięków z najbliższego otoczenia.
Pusta butelka po napoju, książka, szklanka, dwa drewniane klocki, kartka papieru.
Dziecko zajmuje miejsce na dywanie. Przechodzi do leżenia na plecach, zamyka oczy i wsłuchuje się w dźwięki z otoczenia (źródła dźwięków: gniecenie butelki, otwieranie okna, kartkowanie książki, stukanie obcasem o podłogę, nalewanie wody do szklanki, uderzanie dwoma drewnianymi klockami o siebie, darcie kartki), następnie opowiada Rodzicu., skąd dobiegają dźwięki i jakie jest źródło każdego z nich
5. Tradycje Bożego Narodzenia – quiz. x Quiz – wprowadzenie.
kartka czerwona, zielona
Oceniamy prawdziwość stwierdzeń: gdy stwierdzenie to prawda dziecko podnosi zieloną kartkę, gdy stwierdzenie jest fałszywe dziecko podnosi czerwoną kartkę.
Propozycje stwierdzeń:
– Tradycyjną rybą na wigilijnym stole jest karp.
– Na wigilijnym stole tradycyjnie znajduje się cukrowy baranek i pisanki.
– Wigilijną tradycją jest śpiewanie kolęd.
– Podczas wigilii pijemy sok pomarańczowy z rodzynkami i przyprawą piernikową.
– Tradycyjnie pod obrusem na wigilijnym stole umieszcza się tulipany.
– Podczas Bożego Narodzenia świętujemy narodziny córki Boga.
– Jezus według biblijnej opowieści urodził się w stajence.
– Kolacja wigilijna rozpoczyna się wtedy, kiedy domownicy wypatrzą na niebie księżyc.
– Podczas kolacji wigilijnej dzielimy się opłatkiem.
– Przy wigilijnym stole powinno znaleźć się puste miejsce dla niespodziewanego gościa.
– Podczas wigilii jemy dużo potraw rybnych.
– Na wigilijnym stole znajdziemy potrawy z makiem, np. kluski z makiem, kutię lub makowiec.
– Jedną z tradycyjnych potraw wigilijnych jest zupa grzybowa.
– Dzieląc się opłatkiem, życzymy sobie wszystkiego najlepszego z okazji urodzin.
6. Film edukacyjny pt „Świąteczne Tradycje: Adwent, Choinka, Wigilia”
https://www.youtube.com/watch?v=EAYWmsXrMlY
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz