Igorek P. Jaś, Wiktorek i Mateuszek
Różnicowanie
głosek ,,sz-s’’
sz-sa
szo-so szu-su sze-se szy-sy
asza-asa
aszo-aso aszu-asu asze-ase aszy-asy
osza-osa
oszo-oso oszu-osu osze-ose oszy-osy
usza-usa
uszo-uso uszu-usu usze-use uszy-usy
esza-esa
eszo-eso eszu-esu esze-ese eszy-esy
ysza-ysa
yszo-yso yszu-ysu ysze-yse yszy-ysy
Powtórz wyrazy.
szansa, szosa, Sasza, suszy, szałas, strasznie, szorstka,
spieszył, szasta, słyszy, Staszek, szelest, susza, szósty,
szklisty, szesnasty, szympans, straszy, listonosz,
wszystkie, szaleństwo, skosztował, maszynistka,
staruszek, starszy, serduszko
Powtórz połączenia wyrazów.
szalik Sabiny szary listek
pyszny sos szkoła
Stefka
koszula Sebastiana stary szal
straszny kaszel solidna maszyna
garnuszek sosu słodka szarlotka
spodnie Łukasza szkolna stołówka
wystawa maszyn autobus koszykarek
słaby Szymon solone paluszki
Powtórz zdania.
Sylwia kupiła pyszny deser.
Synowa Leszka ma na imię Sabina.
Na stadionie stoi samolubny Leszek.
Natasza ma szarą plastelinę.
Tata Łukasza jest listonoszem.
Staszek dostał nowe kalosze.
Nasza pani ma seledynowy kapelusz.
Sasza ma straszny kaszel.
Sylwia wiesza na wiesza suchą koszulę Sebastiana
Mateusz wspaniale gra w koszykówkę.
Leszek i Sebastian mieszkają w Kaliszu.
Nasz szkolny kolega Mateusz kupił sobie nową, niebieską
koszulę w seledynowe paski.
Materiał
wyrazowy do utrwalania prawidłowej wymowy głosek szeregu szumiącego: sz, ż, cz,
dż.
Przedłużaj
wymowę głoski ,,sz’’ (naśladuj szum wiatru).
szszszszszszszszsz
Powtórz.
sza szo szu sze szy
asza aszo aszu asze aszy
osza
oszo oszu
osze oszy
usza
uszo uszu usze uszy
esza
eszo eszu esze eszy
ysza
yszo yszu
ysze yszy
asz
osz usz esz ysz
Powtórz wyrazy.
szafa, szata, szampon, szelki, szeroki, szum, szopa,
szminka,
szuflada, sznurek, sznurowadło, szok, szkoła, szatnia,
szalik,
szal, szew, szał, Szymon, szuka, szanuje, szakal,
szmatka,
szopka, szlak, sztandar, szpilka, szpula, sztuka,
szynka,
szyny, szyk, szyja, szabla, szatyn, szept, szajka,
szofer,
szpital, szpara, szpony, szpak
Powtórz wyrazy.
koszula, kwiatuszek, maszyna, kasza, koszyk, ptaszek,
musztarda, muszla, kaszel, naszyjnik, koszt, pasztet,
kasztan,
Warszawa, kaszanka, kalosze, kieliszek, klisza,
kosztowny,
kształt, paluszki, poddasze, koszykówka, maluszek,
wieszak,
poszewka, kieszeń, pliszka, myszka, meszek, gruszka
Powtórz wyrazy.
mysz, grosz, kapelusz, dorsz, klosz, kosz, afisz,
ratusz,
gulasz, arkusz, Kalisz, wiersz, marsz
Powtórz połączenia wyrazów.
szeroka szafa szelki Szymona
szara szuflada szopka Janusza
koszula Łukasza
paluszek
Szymka
szerokie szelki szara muszelka
szalony leniuszek szkolna
szafka
szanowany Szymon pyszna kasza
koszyk Tomasza sznurek Leszka
szklana maszyna szybki Mateusz
pyszna szarlotka szkolna szatnia
szalony szofer szachy szefa
szyszki Leszka szaszłyk Agnieszki
szpitalna poduszka blaszane szydełko
Powtórz zdania.
Szymon poszedł do sklepu po szachy dla Łukasza.
Szalik Leszka jest szerszy niż szalik Mateusza.
W szafie wiszą koszule Szymka i szale Janusza.
W koszyku Agnieszki leży szampon, szelki i kasza.
Natasza chodzi do pierwszej klasy naszej szkoły.
Powtórz wyrazy.
Kalisz szakal szynka
Leszno kapelusz koszyk
Koszalin szaliki groszek
szelki koszula szpinak
Wyrazy
/sz/w nagłosie: szabla, szafa, szafka, szalik, szachy,
szakal, szal, szampon, szanować, szarak, szatnia, szata, szatyn, szałwia,
szarotka, szaszłyk, szeryf, szef, szereg, szew, szewc, szop, szopa, szopka,
szofer, szorty, szorować, szuflada, szufelka, szukać, szum, szuwary, szyba,
szybować, szyć, szydełko, szyna, szynka, szyld, szypułka, szyja, szyszka,
szkoła, szkoda, szkodnik, szkodzić, szkło, szklanka, szminka, sznurek, szpada,
szpak, szpilka, szpinak, szpital, szpulka, sztabka, sztandar, sztuka;
/sz/ w śródgłosie: areszt, braciszek, muszelka,
puszek, koszt, koszula, poduszka, pietruszka, koszyk, łóżko, daszek, depesza,
fartuszek, groszek, kalosze, kasza, kieszeń, kieliszek, kaszel, kruszyć,
maszyna, maszerować, okruszek, ptaszek, paluszek, poszewka, wieszak, wianuszek,
naszyjnik, wujaszek, pokrzywa, wykrzyknik, większy, mniejszy, lepszy, olszyna,
omszały, tańszy, lepszy, gorszy, grubszy, obszar, szybszy, wiersze, dorsze,
broszka, gruszka, liszka, mieszkanie, myszka, nóżka, przeszkoda, przyszywać,
maszt, ruszt, kształt;
/sz/ w wygłosie: kosz, grosz, mysz, wąż, lekarz,
piekarz, malarz, kapelusz, pióropusz, jeż, lemiesz, garaż, plusz, nóż, ryż,
talerz, bandaż, kalosz, klosz, arkusz, afisz, dorsz, farsz, marsz, mistrz,
wiersz, pieprz, wieprz.
Zestawy dwuwyrazowe.
kalosze Janusza pyszna szynka
obszerna szafa szklany kieliszek
szklana szyba kucharz Leszek
szkolna szatnia uszyta koszula
puszek z poduszki sztywna szyja
szampon Szymka duszona szynka
szum szuwarów pyszna kaszanka
pszenna kasza koszulka w kwiatuszki
pluszowy kapelusz kosztowny kosz
Z
d a n i a
Wujaszek Leszka ma w kolekcji szeroką szablę.
Janusz trzyma maszyny w obszernym garażu.
W szafie leży pluszowy kapelusz.
Agnieszka ugotowała pyszny gulasz.
Mama uszyła na maszynie koszulę i poszewkę na
poduszkę.
W szkolnej szatni jest dużo wieszaków.
W szkole na obiad była kasza i pyszna duszona szynka.
Urszula szybko pisze na maszynie.
Leszek jadł gruszki i boli go brzuszek.
Agnieszka wygrała kosztowny naszyjnik.
Szara myszka ucieka przed kotkiem Szarotkiem.
Patrysia R. Wiktorek Igorek K i Mateuszek
Ćwiczenia przygotowawcze
do
prawidłowej realizacji głoski ,, r”
- ,,malowanie” językiem podniebienia – precyzyjne
ruchy języka od górnych zębów w stronę gardła i z powrotem;
- malowanie szerokiego języka do walka dziąsłowego;
- naśladowanie ssania cukierka czubkiem języka;
- mlaskanie szerokim językiem po podniebieniu;
- dotykanie czubkiem języka do różnych punktów w jamie
ustnej, np. do ostatnich zębów trzonowych po prawej i lewej stronie;
- dotykanie czubkiem języka kolejno do wszystkich
zębów górnego łuku zębowego (,,liczenie” zębów);
- rysowanie po podniebieniu różnych figur
geometrycznych, np. kółek, kwadratów, trójkątów;
- naprzemienne naciskanie przednią krawędzią języka na
górny wałek dziąsłowy i rozluźnianie języka;
- imitacja ,,wypychania” językiem zbliżonych zębów;
- ,,parskanie” – wydmuchiwanie powietrza na
rozluźnione wargi;
- wydmuchiwanie powietrza na rozluźnione wargi i język
wsunięty między zęby;
- uderzanie czubkiem języka po wałku dziąsłowym z
jednoczesnym wymawianiem (t-t-t-t-t-), (d-d-d-d-d), (n-n-n-n-n) najpierw
powoli, potem coraz szybciej; buzia otwarta, uśmiechnięta, nieruchoma;
- uderzanie czubkiem języka po wałku dziąsłowym z
jednoczesnym wymawianiem (le-le-le-le), (la-la-la-la), (ly-ly-ly-ly) najpierw
powoli, potem coraz szybciej; buzia otwarta, uśmiechnięta, nieruchoma;
- uderzanie czubkiem języka po wałku dziąsłowym z jednoczesnym wymawianiem (tdn-tdn-tdn);
buzia otwarta, uśmiechnięta, nieruchoma;
- uderzenie czubkiem języka po wałku dziąsłowym z
jednoczesnym wymawianiem ( t-da), ze zwróceniem uwagi na to, aby (t) było
krótkie i delikatne;
- wielokrotne wymawianie połączeń (t-da), (t-de), (t-dy), (t-du), (t-do),
(czu-bek języka uderza o wałek dziąsłowy);
- uderzanie czubkiem języka po wałku dziąsłowym z
jednoczesnym wymawianiem (d-da), ze zwróceniem uwagi na to, aby (d) było
krótkie i delikatne;
- wielokrotne wymawianie połączeń (d-da), (d-de), (d-dy),
(d-du), (d-do);
- unoszenie szerokiego, luźnego języka do górnych
dziąseł i wydmuchiwanie powietrza na przednią krawędź języka z jednoczesnym
wymachiwaniem (t); kontrolujemy, aby powietrze było emitowane środkiem języka,
a nie wychodziło bokami.
Początkowo ćwiczenia przygotowawcze
demonstruje logopeda, a dziecko
obserwuje je w lustrze. Następnie dziecko próbuje naśladować
zaobserwowane układy narządów mownych i wykonuje równocześnie z logopedą. W
dalszej kolejności dziecko wykonuje ćwiczenia samodzielnie, a rodzice prowadzą,
je systematycznie w domu.
Etap
przygotowawczy do prawidłowej realizacji głoski ,,r’’.
Powtarzamy.
t, ,t, ,t, ,t, ,t………..
d, d, d, d, d
………..
n, n, n, n
…………….
t-d-n,
t-d-n, t-d-n ……………………
te-dy te-dy …………………..
t-da t-da
t-da ……………………
la, la,
la, la……………………………..
le, le,
le ………………………………
tata,
tata, tata …………………………
Ala, Ala
…………………………
Ale, Ale,
Ale……………………….
tdn, tdn,
tdn …………………….
e, e, e
…………………………
o, o, o,
o………………………..
eo, eo,
eo ……………………………
dy-da,
dy-da …………………………….
l, l, l,
l …………………………..
Logopeda Bożena Adamejd
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz